Wat is sociale bewijskracht?

Sociale bewijskracht is een beïnvloedingsstrategie waarbij mensen denken dat iets goed zit, omdat iedereen het doet. Sociale druk is een krachtig wapen om bezoekers te overtuigen. Als iemand weet dat een gelijkgestemde al eerder eenzelfde soort ervaring heeft doorstaan, dan wordt het maken van de juiste keuze makkelijker. De kracht van sociale bewijskracht Sociale bewijskracht laat aan de persoon zien dat anderen zijn voorgegaan. Hierdoor is deze persoon niet meer de eerste.
“Mensen zijn echte kuddedieren en volgen graag het gedrag van een ander”
Het zorgt voor de volgende aspecten:
  • Vertrouwen en sympathie
  • Illustratie van deelname van anderen
  • Verminderde angst en onzekerheid
Tips die je helpen om met sociale druk te verkopen Keuzestress Bij aankoop van een product kan de klant door teveel keus keuzestress ervaren. Hierop inspelen met de zin “75% van de klanten kiest voor deze telefoon omdat hij het best wordt beoordeeld op gebruiksvriendelijkheid”. Motiveren tot actie Om een klant te motiveren om een gewenste actie te laten uitvoeren, helpt het om het gedrag van de klant te beïnvloeden door sociale druk. “70% van de mensen maakt een foto met zijn nieuwe aankoop”. Daarnaast helpt het dan ook erg goed om een cadeau/prijs te geven als compensatie (wederkerigheid). Toon cijfers Het kunnen aantonen en gebruiken van cijfers helpt jou met verkopen. De gelijksoortigheid en onzekerheid wordt weggehaald voor de klant, denk aan het laten zien van aantal abonnees, volgers, vind-ik-leuks en reviews zorgen voor vertrouwen bij de klant. Gebruik het in een zin als “de reden dat er nu al 6.035 mensen abonnee zijn is omdat…” Reviews Uit onderzoek blijkt dat consumenten van een website de reviews 12 keer meer vertrouwen dan aanwijzingen van de website zelf.
Reactie plaatsen