Wat is schaarste?

Schaarste is een situatie waarin er een tekort aan iets is. Mensen worden beïnvloed door schaarste, want als er weinig van iets is, willen mensen het sneller hebben.
Door het aanbod van een goed te verminderen, zorg je ervoor dat er niet voor iedereen is. Hierdoor gaat de klant het product meer waarde toekennen omdat er meer moeite (meestal hogere prijs ) gedaan moet worden om aan het product te komen. Het gebruik van schaarste helpt jou als verkoper om de klant sneller een besluit te laten nemen. hierdoor verklein je de kans dat de klant met een bezwaar komt om af te zien van de koop.
Acties met betreffende tijd/aantal Het gebruik maken van acties is veelal een handige manier om de besluitvorming van de klant te stimuleren. Dit kunnen acties zijn zoals:
  • De eerste 100 mensen krijgen korting
  • Deze maand 30% korting op het hele assortiment
  • Slechts 450 plaatsen beschikbaar
  • Nog maar 10 tickets aanwezig
Exclusiviteit Door het uitbrengen van bijvoorbeeld limited editions, communiceer je de boodschap dat het een speciaal product is, omdat er maar een bepaald aantal producten van bestaan. Door het aanbod laag te houden (exclusief) krijgt het product meer waarde, waardoor de klant eerder geneigd wordt om het product aan te schaffen. Less is more! Het effect van schaarste kan ook goed toegepast worden om ‘populariteit en kwaliteit’ te verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat consumenten bij keuze (uit hetzelfde product/dienst qua prijs) het product waar er minder van is geëtaleerd populairder en kwalitatiever vinden dan het geen waar er meer van is. Deze strategie kan goed gebruikt worden als je producten/diensten hebt met verschillende marges. Tijd is ook schaars Tijd van mensen is ook een schaarste. Je hebt per dag immers maar een bepaald aantal uur te besteden. Als verkoper kan je hier een groot voordeel uit halen. Door aan de klant aan te geven dat je het kort zult houden, één minuutje de tijd nodig hebt om iets te bespreken of een paar vragen stelt om geen tijd van de klant te verspillen, zorg je ervoor dat de klant tijd voor je gaat vrijmaken en ook aandachtiger gaat luisteren omdat je een tijdindicatie aangeeft.
Reactie plaatsen