Waarom elk bedrijf een onverslaanbare salesmachine nodig heeft
Een van de meest veelgehoorde vraag die ik krijg over ons programma is als volgt. Waarom zou een onverslaanbare salesmachine ook voor mij werken?
Een goede vraag. Daarom ga ik hem ook aan je uitleggen. En hoe cliché het ook klinkt, het heeft mijn leven verandert aangezien het mijn business meer dan keer 5 heeft laten gaan. en het hard op weg is naar x10. Daarnaast, iedereen loopt vroeg of laat tegen de lanp aan als je deze strategie niet gaat toepassen.
Ik zal je uitleggen waarom.
Mocht je al een tijdje vastlopen met je bedrijf omtrent het groeien van je omzet en winst, dan is de inhoud van dit artikel perfect voor je. Ik geef je namelijk het antwoord hoe het komt en hoe je dit kan oplossen.
Mocht je de training van de onverslaanbare salesmachine willen zien? Bekijk dan de video hieronder.
De noodzaak van een onverslaanbare salesmachine
Zoals je wellicht nu al weet, mijn roots liggen in sales. Vanaf student af aan ben in de sales beland en heb ik altijd cold calling gedaan. Later, na mijn studie, gestart met ondernemen en altijd via cold calling, mond-tot-mond, beurzen en mijn netwerk ben ik toen aan klanten gekomen voor mijn bedrijf.
Zo hield ik altijd 30 uur per week beschikbaar voor salesactiviteiten. Het lukte me dan altijd wel vrij makkelijk om deals te sluiten als de afspraken er eenmaal waren, echter liep ik er altijd tegenaan dat aan goede afspraken komen veel tijd en energie kostte.
Toch lukt het met zo’n strategie (koud bellen, afspraak, sale) wel vrij makkelijk om richting €80.000 – €125.000 aan omzet te draaien. Het was hard werken, veel uren maken en heel erg veel mensen bellen en afspraken maken. Mensen in mijn omgeving zeiden dan ook altijd tegen mij, gaat wel lekker met je bedrijf he?
Ja, veel drukte en hard werken maar het gaat lekker, was mijn antwoord altijd. Maar toch merkte ik dat het mij al een tijdje niet meer lukte om echt door te groeien met mijn bedrijf. De omzet bleef al maandenlang gelijk en de winst nam elke maand beetje bij beetje af.
En begrijp me niet verkeerd. Ik vind het heerlijk om hard en veel te werken, maar om te werken voor iets waar 0,0 progressie in lijkt te zitten en gewoon niet verder groeit, dan gaat het plezier er wel een beetje van af. En daarnaast, elke keer als ik op vakantie ging, of even geen zin had om actief sales te doen stopte de omzet weer direct en bleef mijn agenda erg leeg waardoor er meerdere weken verloren gingen waar er te weinig omzet binnenkwam.
Een doorbraak?
Het was een zaterdagavond waar alles ineens voor mij is veranderd. Wat ik zo ga beschrijven wordt door sommigen omschreven als een doorbraak, anderen noemen het logisch nadenken. Van mij mag je het noemen hoe jij dat wil, zolang je deze strategie ook maar gaat toepassen wil je uit die 90% van ondernemers komen die aan het eind van de maand te weinig geld heeft.
Voor de zoveelste keer keek ik weer urenlang naar een trainingsvideo. Weer kwam de bekende uitspraak naar voren ‘je moet je tijd alleen maar besteden aan omzet verhogende activiteiten’.
Omdat ik altijd in sales heb gewerkt en 30 uur van mijn tijd hiernaar uitging, had ik dan ook altijd het idee dat ik dit deed.
Maar toen ik er nogmaals over ging nadenken kwam ik er steeds meer achter dat dit uiteindelijk niet het geval was.
Want als ik naar mijn agenda keek zag ik 30 uur sales staan, waarvan er 25 uur opgingen naar het zoeken van prospects en het contacten van leads om afspraken te maken, en uiteindelijk maar 5 uur naar het daadwerkelijk voeren van salesgesprekken.
Oftewel, wat 30 uur leek, was uiteindelijk maar 5 uur daadwerkelijk aan omzet verhogende activiteiten.
En toen begon het pas echt te dagen.
Van de 30 uur is 5 uur maar daadwerkelijk omzetgericht. Dit is dan ook de reden waarom mensen sales bijvoorbeeld niet leuk vinden, ondernemers niet veel omzet maken en uiteindelijk niet verder komen met hun bedrijf.
Bedenk je namelijk eens het volgende.
25 uur hard werken waar je bijna alleen maar een afwijzing krijgt, afhankelijk te moeten zijn van je netwerk waar je geen controle op hebt hoeveel leads erbinnen komen, en continu in het achterhoofd weet je dat je dit werk moet doen om omzet te scoren om de rekeningen te betalen. Wie zou er op den duur niet helemaal klaar zijn met sales?
Naar mijn mening is dit dan ook de reden waarom 40% van alle ondernemers binnen 1 jaar niet meer bestaat en 90% van alle ondernemers van factuur naar factuur leeft (cijfers van de KvK).
Het zoeken naar methodes om warme leads en afspraken te krijgen was in mijn optiek dan ook de sleutel hoe ik dan ook echt kon doorbreken met mijn bedrijf.
“Want stel je closed 3 van je 5 gesprekken en een sale levert je €1.000 op, dan heb je €3.000 aan omzet. Je kan dan wel veel moeite besteden om naar 4 van de 5 te gaan om te groeien naar €4.000 omzet, wat kan, maar dit niet voor de grootste groei gaat zorgen en daarnaast blijf je elke dag weer hetzelfde werk doen en heb je uiteindelijk geen vrijheid omdat je wekelijks verplicht die 30 uur moet besteden aan het voeren van cold calls of andere methodes om aan die afspraken te komen. Om echt door te groeien wil je gaan kijken hoe je bijvoorbeeld naar 25 afspraken kan en hoe je er daar 15 van kan closen. Als je dit doet groei je namelijk naar €15.000 per week. En dan ook nog het liefst dat die 25 afspraken binnenkomen, zonder dat jij daarvoor hoeft te prospecten.”
Maar hoe?
Waarom zo’n salesmachine werkt
Dit was dan ook exact de vraag waar ik mij in ben gaan verdiepen. Ik wilde namelijk gewoon realiseren om 25 afspraken per week te krijgen, zonder dat ik zoveel tijd kwijt ben aan het maken van deze afspraken. Ik ben dan ook aan de slag gegaan om te verdiepen in leadgeneratie en allerlei andere soorten methodes.
En ik heb goed nieuws, de reden dat je dit artikel leest is namelijk omdat het mij is gelukt om een onverslaanbare salesmachine te maken, dit is dan ook exact hetgeen wat wij met SalesPassie doen, bedrijfseigenaren helpen om ook een onverslaanbare salesmachine van hun bedrijf te maken.
Laat me je uitleggen hoe het werkt.
Een onverslaanbare salesmachine zorgt er namelijk voor dat je jouw gehele salestraject op autopilot kunt zetten. Wanneer je laptop dichtgaat en je telefoon in je zak blijft, blijft jouw salesmachine namelijk wel voor je werken. Deze salesmachine blijft leads werven die geïnteresseerd zijn in jouw diensten, aan jou de taak om deze leads te converteren tot klant.
En deze salesmachine werkt voornamelijk online voor je. Waarom? Kijk gerust eens naar de feiten:
- De gemiddelde Nederlander zit 3 uur en 16 minuten per dag op zijn telefoon (volgens de Volkskrant)
- We raken gemiddeld 221 keer per dag onze telefoon aan
- In 2007 hadden we zo’n 3 belpogingen nodig om de juiste persoon aan de lijn te krijgen, tegenwoordig zijn dit 8 belpogingen
“Ben je benieuwd naar alle 75 sales statistieken van 2019. Bekijk het artikel hier.“
Je ziet dat mensen, steeds meer op het internet en op hun telefoon gaan leven. Maar het is raar, want we zitten vaker op onze telefoon, maar het is moeilijker om een persoon aan de lijn te krijgen. Dat is raar, toch?
Nu missen mensen niet je telefoontjes omdat ze te druk zijn, mensen missen onze telefoontjes omdat we tegenwoordig eerst alles zelf willen uitvogelen en we eerst zelf informatie willen verzamelen over een bepaald iets. Als we eenmaal genoeg informatie hebben, dan pas zijn we bereid om een gesprek met een vertegenwoordiger van een bedrijf aan te gaan.
Virtueel vastgoed
Het is dan ook zaak dat je aanwezig gaat zijn op de platformen waar jouw doelgroep rondloopt. Denk aan Facebook, Instagram, LinkedIn, Google, YouTube. Platformen waar jouw doelgroep is te vinden.
Kijk naar de feiten en onderstaande afbeelding, dit zijn de platformen waar ook jouw doelgroep rondloopt. En ja, ook bedrijfseigenaren en B2B heeft een social media account.
Wat je wil doen is dan ook altijd zichtbaar zijn op deze platformen zodat mensen je gaan leren kennen.
“Een tip om altijd zichtbaar te zijn: Schrijf eens 5 minuten, in bulletpoints op, wat nu de uitdagingen, behoeftes en pijnpunten van je doelgroep zijn. Maak van elke bulletpoint een 1 minuut video.”
Het mooie van zo’n strategie is dat deze video’s langer dan alleen vandaag voor je werken. Want stel je maakt van deze video’s een artikel en van elke video ook weer een quote. Wat denk je wat het voor je zichtbaarheid gaat doen als je maar elke dag 1 bezoeker per artikel of post zou krijgen vanaf het moment dat je het post en dan elke dag door. (in de afbeelding hieronder zie je ons Instagram profiel waar we bijna elke dag 1 video posten).
Dan heb je in 1 jaar tijd 37.230 views van je video, 37.230 lezers van je blogs, en 1.095.000 bereik van je quotes. Best bizar hoe snel zoiets kan groeien, toch? Vooral als je bedenkt dat veel video’s tussen de 3.000 en 10.000 views krijgen en niet maar 1 view.
Een onverslaanbare salesmachine
Als mensen eenmaal je video’s of artikelen gaan lezen of kijken, dan gaan ze je vanzelf leren kennen en naar je luisteren. De volgende stap is dan ook dat je ze in een proces gaat stoppen dat geheel automatisch voor je loopt.
Want kijk nu eens naar de volgende statistiek.
- 48% van alle ondernemers en verkopers doet maar aan 1 follow-up poging na het salesgesprek
- 80% van alle deals worden gemaakt tussen het 5e en 12e contactmoment
Kortom: Wil je deals sluiten, dan moet je mensen opvolgen, echter slaagt nog niet eens de helft van alle ondernemers en verkopers er in Nederland in om meer dan 1 follow-up poging te doen na een salesgesprek.
Het is ook bijna onmogelijk dat je al deze mensen individueel gaat opvolgen. Daarom is het juist van belang dat je focus gaat leggen op een geautomatiseerde sales strategie waarbij je jouw leads geautomatiseerd mailingen en video’s stuurt (een opvolgingsreeks zoals hieronder).
“In het artikel case study leg ik je exact uit hoe zo’n strategie werkt. Klik hier”
Zie het dan ook dat je een leger creëert aan mini-you verkopers. Gratis verkopers die 24/7, 365 dagen het jaar jouw prospecting en leadgeneratie uit handen voor je nemen en ervoor zorgt dat jouw ‘verkopers’ je leads opleiden en opwarmen, waardoor je alleen maar, als jij dat wil, jouw hengel met aas uitgooit en dat er direct door de goudvissen erop wordt gebeten en jij ze enkel en alleen nog maar binnen hoeft te halen.
Heerlijk, verkopers en een proces dat:
- Geen geld kost
- Dagelijks duizenden virtuele deuren voor je aankloppen
- Elke dag even hard voor je werken
- Het niet uitmaakt of er 10 of 10.000 mensen door dit proces gaan
En juist zo’n onverslaanbare salesmachine is juist de reden waarom mijn business letterlijk zo hard is gegroeid.
Het is ook logisch. Deze salesmachine blijft elke dag voor je werken, het zorgt ervoor dat je geautomatiseerd afspraken in je agenda kan krijgen waardoor je bijvoorbeeld wel naar de 25 per week kan groeien. En dit allemaal zonder dat het je geld of maar ook tijd kost.
Wil je ook zo’n salesmachine voor jouw bedrijf?
Wil je hard groeien met je bedrijf en tijd over hebben om aan je bedrijf te werken, je alleen maar op salesgesprekken hoeft te focussen en je nooit meer tijd hoeft te investeren om mogelijke potentieel geïnteresseerde te contacten?