Wat is het Reticulair Activating System?

Denk niet aan een roze olifant Te laat, het beeld van een roze olifant kwam waarschijnlijk even snel voorbij flitsen in je gedachten. Wat heeft een roze olifant te maken met verkoop? Niet zo heel veel eigenlijk, maar waar je op focust, dat is wat je ziet. Waar je op focust is dan ook bepalend voor jouw state of mind tijdens het verkopen, maar ook de gedachte waar overtuigingen vandaan komen. Voorkomende (verkoop)overtuigingen Veelal hoor je het voorbij komen, allemaal gezegdes zoals “Ik vertrouw het niet”, “ik doe dit nooit” en “ik heb slechte ervaringen gehad”. Dit zijn een paar redenen van mensen om af te zien van een koopovereenkomst wegens een geloof dat ze hebben over iets. Naast negatieve overtuigingen, zijn er ook zeker positieve overtuigingen om een koop wel te sluiten. Waar komt een overtuiging vandaan? Een overtuiging is niks meer dan een geloofsovertuiging waar mensen in geloven. Dit geloof wordt versterkt door zelfpraat waardoor het vertrouwen in de overtuiging wordt versterkt. Als laatst wordt er door bewijs (komt omdat erop wordt gefocust) de overtuiging bevestigd en wordt de overtuiging door deze vicieuze cirkel versterkt. Hoe meer er wordt gefocust op bewijs, des te sterker de overtuiging wordt. Hoe controleer je waarop je focust? Jouw Reticulair Activating System (RAS) zorgt ervoor dat je brein wordt gefilterd met wat jij belangrijk oogt en wat niet. Zo kan het brein per blik al 2 miljoen stukjes informatie tot zich krijgen. Dit gaat jouw brein echter nooit allemaal kunnen filteren, het moet keuzes maken om alleen de belangrijke informatie te filteren. De belangrijke informatie wordt door het brein gezien waar jij je het meest op focust. Hoe kan je bepalen waar je op focust? Dit kan het makkelijkst aantoonbaar worden gemaakt met een kleine oefening die je nu kan uitvoeren. De ruimte waar jij je in bevindt, kijk de ruimte door en probeer zoveel mogelijk blauwe voorwerpen te zoeken. Omdat jij je brein opdracht geeft om op blauwe voorwerpen te focussen, wordt dit gezien als belangrijke informatie. Het brein filtert nu voornamelijk de data met blauwe voorwerpen. De onbelangrijke data is niet tot je gekomen. Wat is de onbelangrijke data? Kijk nog eens rond, hoeveel rode voorwerpen zie je nu? Dit zijn er wellicht ook een aantal, maar heb je eerder nog niet opgemerkt. Dit komt omdat rode voorwerpen niet actief werden gefilterd door het brein, omdat je er niet op hebt gefocust. Waarom is dit belangrijk om te weten voor verkoop? Zoals je nu weet is een overtuiging puur een focuspunt waar je op focust en in gelooft. Het zijn geen bewezen feiten, het zijn echter geloofsovertuigingen. Om overtuigingen van mensen te breken moet je inspelen op het feit dat mensen gaan accepteren dat een overtuiging puur een geloofsovertuiging van de mens zelf is en geen onderbouwd argument. Hoe breek je een overtuiging? Door het grootste pijnpunt van de overtuiging te achterhalen, weet je waarom iets ze tegenhoudt. Om de overtuiging te breken, moet je met onderbouwde logische feiten en emotionele argumenten komen, zodat jij de persoon kan overtuigen om niet meer op het eindresultaat te focussen. Hierdoor ben je steeds meer de overtuiging aan het breken, zodat de persoon steeds meer gaat focussen wat jij aan het vertellen bent. Check de link hieronder voor een video uitleg.
 
Reactie plaatsen