De dag dat je vol motivatie en enthousiasme jezelf inschreef bij de kvk om jouw passie achterna te gaan. Het helpen van mensen met jouw product of dienst. Weg met die zekerheid en volle bak gaan voor jouw droom. Weet je die dag nog?
Nu ben je wellicht een aantal maanden of zelfs jaren verder en loop je tegen het probleem aan dat groei in je bedrijf uitblijft door een gebrek aan klanten. Je draait niet de omzetten die je nodig hebt of nastreeft, je ervaart niet de vrijheid die je wil als ondernemer en je leeft elke maand van factuur naar factuur. Acties die je hebt ondernomen betalen niks uit. Zo heb je misschien weleens een sponsoractie gedaan bij een plaatselijke vereniging, heb je geadverteerd in lokale media, stuur je dagelijks iedereen berichtjes via LinkedIn, je gaat naar elke netwerkborrel die je voorbij ziet komen. Wellicht doe je ook nog keihard aan cold calling. Je doet er voor je gevoel alles aan, maar je krijgt het maar niet voor elkaar om meer klanten te realiseren.
Wekelijks spreken wij ondernemers zoals hierboven beschreven. De motivatie, de drive en de passie voor hun vak is aanwezig. Ze verdienen daadwerkelijk echt alle klanten die zij kunnen bedienen met hun expertise. Alleen gaat er iets structureels fout waardoor ze geen klanten krijgen.
En dit is dat ze geen duidelijke en goed werkende salesstrategie hebben.
“Waanzin is steeds opnieuw hetzelfde doen, en dan verschillende uitkomsten verwachten”
Face it. Als zelfstandige zit je in de sales. Je moet telkens opnieuw je dienst blijven promoten aan nieuwe mensen om ze te mogen verwelkomen als klant. Keer op keer. Maar hoe kom je nou steeds opnieuw aan nieuwe leads waaraan je kunt verkopen? Als wij die vraag stellen, krijgen wij altijd vol goede moed te horen, via-via.
Wij zeggen dan ook altijd het volgende. Wat goed dat er via-via klanten binnenkomen! Dit laat zien dat jij een dienst of product hebt waar mensen enthousiast van worden! Alleen heb je nu dus te weinig klanten omdat er te weinig via-via binnenkomt. Logisch. Want het is een feit dat 1 op de 5 klanten een refferal doorgeeft. Dus je moet al snel 5 klanten hebben om een via-via klant te krijgen. Het voordeel is dat dit vaak goede kwalitatieve klanten worden! Het nadeel, ze zijn er te weinig. Oftewel, dit is niet de manier om je probleem van een continue klantenstroom op te lossen.
Het kost tijd om steeds maar weer op zoek te gaan naar klanten. En tijd is kostbaar, want er gaat voor iedereen maar 24 uur in een dag. Om jouw klantenprobleem op te lossen is het dus essentieel om effectief met je tijd om te gaan. En je zit nu al een tijd op hetzelfde niveau, een niveau waar je niet tevreden over bent, vandaar dat je dit artikel leest. Dus het is geen optie om nog meer tijd te verliezen.
Gelukkig is er een relatief simpele oplossing om snel aan klanten te komen. Sterker nog. Deze oplossing is een must voor elk bedrijf. Zo niet, dan kan ik je nu al zeggen dat je op lange termijn niet gaat overleven.
Je moet in staat zijn om een database te bouwen! Een database gevuld met jouw doelgroep die met jou wil spreken omdat jij ze van hun probleem af kan helpen. Oftewel, je moet de skill ontwikkelen om sterk te worden in lead generatie en het closen van deals. Hoe kom ik aan klanten? Leer leads genereren en closen dus!
En het mooie is nog ook dat dit deze salesstrategie jouw tijd gaat opleveren. Want leads genereren tot aan het closen van de sale kan jij volledig automatiseren. En wees niet bang, het is niet eens zo heel moeilijk om dit te realiseren voor jouw business.
Ik wil je voorstellen aan de term Virtueel Vastgoed.
Virtueel Vastgoed is de basis van de strategie die wij onze klanten leren, waarmee zij een boost geven aan hun omzet en winst. Het is de strategie waarmee wij voor meer dan 100 bedrijven de salesstrategie hebben aangepast en een winstgevende business hebben kunnen neerzetten. Hiermee komen er elke maand weer nieuwe warme leads binnen die een afspraak met je willen inplannen, waardoor je het saldo op jouw bankrekening ziet stijgen! Als je deze strategie echt goed hebt geïmplementeerd, wordt het over tijd steeds meer waard, vandaar de term virtueel vastgoed.
Deze strategie heeft 2 simpele stappen.
Virtueel vastgoed
Met virtueel vastgoed bedoelen we dat jouw content steeds meer waard wordt. Vergelijk het met stenen vastgoed. Een huis wordt over de jaren steeds meer waard. Datzelfde geldt voor content. Eenmaal geproduceerd en gepubliceerd, blijft het altijd bestaan. Hoe meer je creëert hoe meer waard het wordt.
Daarnaast kun je content ook hergebruiken. Zo kun je van een blog bijvoorbeeld weer een korte video maken, een quote of de tekst in stukje. Kortom, werk je aan je content. Hoe meer je hebt, hoe meer het waard wordt. Deze content gebruik je voor de volgende 2 stappen in jouw salesproces.
Stap 1: Het creëren van je eigen vijver
Elk bedrijf heeft een doelgroep. Een doelgroep met mensen die jij verder helpt met jouw dienst of product. Maar wellicht ken je de regel: praat je tegen iedereen, dan praat je tegen niemand. Dus is het van belang om een bepaalde filter te zetten op jouw doelgroep. Oftewel het creëren van jouw eigen niche (jouw eigen vijver).
Laten we het eens visualiseren. Elk bedrijf heeft een doelgroep die uit een grote groep mensen bestaat. Die doelgroep bevindt zich in de oceaan. Hierin zwemmen allemaal vissen die jij als klant wil. Maar ook jouw concurrenten en andere aanbieders die dezelfde doelgroep hebben, vissen in die grote oceaan. Je bent dus niet de enige, terwijl je wel de aandacht van jouw doelgroep nodig hebt. Het is dus van belang om in te spelen op de pijnpunten van jouw doelgroep, waarmee jij ze helpt met jouw product/dienst. Als ze zich hierin herkennen, zullen ze happen naar jouw aas (content), zodat jij ze uit die oceaan kan halen en in jouw eigen vijver kan laten zwemmen. Oftewel, je creëert een eigen niche binnen die grote groep. Zodra ze in jouw vijver zwemmen, is de afleiding weg en kan jij veel persoonlijker met ze communiceren.
Om ze in jouw eigen vijver te krijgen, kun je bijvoorbeeld een Facebook Ad inzetten, die je richt op jouw doelgroep. Of direct messages op social media werkt ook goed. Hierbij is het doel om ze te triggeren met content door ze eerst iets te geven, in plaats van direct een aanbod te doen. Geef ze bijvoorbeeld iets gratis weg wat waarde geeft. Waarde in de vorm van een oplossing voor het probleem waar jouw doelgroep tegenaan loopt. Denk aan het weggegeven van een gratis e-book, een training of een trial. Maar ook een kortingsvoucher of extra bijproduct kan een trigger zijn voor iemand om te klikken op jouw ad. Als jij dit goed onder de knie hebt zie je dat er steeds meer vissen in jouw vijver komen. En die vijver is jouw mailinglijst, die dagelijks groeit.
Stap 2: Het converteren van je klanten
Maar bezoekers en leads betalen geen rekeningen. Dus nu is het tijd voor stap 2: e-mailadressen verzamelen zodat je een mailinglijst kan bouwen. Dit wordt dan een mailinglijst waar 100% jouw doelgroep inzit. Want je weet immers, dat als ze reageren op jouw weggever, dat ze zich herkennen in het probleem en interesse hebben in een oplossing.
Oftewel, je hebt je eigen vijver waar alleen maar goudvissen in zwemmen. En er wordt maar met 1 hengel gevist, jouw hengel. Kortom, jouw funnel die je gaat inzetten op de mailinglijst.
Je gaat de vissen in jouw vijver aas geven (waardemails sturen) om ze op te voeden. Zie je het voor je? De vissen krijgen om de tijd steeds (gratis) aas van iemand. Denk je niet dat ze na een tijd helemaal verliefd zijn op die persoon die ze gratis waarde geeft 😉?
Wat denk je wat er dan gebeurt als je iemand naderhand opbelt? Stel, je hebt op deze manier 200 man in je vijver. Van die 200 man die je een belletje geeft, daar worden er toch wel een aantal klant van? Ze zijn tenslotte gek op je omdat jij ze gratis aas gaf.
In feite ben je jouw database niet alleen aan het vullen, je bent ze ook op de automatische piloot fan van jou aan het maken. En wanneer jij besluit jouw hengel in die vijver te gooien om hier vissen uit te trekken, dan is het wanneer jij jouw volgende klant verwelkomt. En het mooie is dat dit gehele proces geautomatiseerd kan worden.
‘’Waarom gaat dit voor jou werken?’’
Help! Hoe kom ik aan klanten? Dat is de vraag waarmee we begonnen met deze blog. De oplossing staat hierboven. En waarom werkt deze strategie ook voor jou? Omdat het de strategie is die gepersonaliseerd en geautomatiseerd de gehele prospectfase voor jou uit handen neemt. En wie wil nou niet extra tijd hebben om aan zijn/haar business te kunnen bouwen en meer omzet binnen te halen door alleen nog maar tijd te besteden aan warme leads. Elke business heeft een doelgroep en zij hebben een behoefte die moet worden vervuld. Deze strategie leert jou in feite hoe je op automatische piloot deze mensen naar jouw business brengt.
Als ondernemer is het van enorm belang om doelen te stellen en dat te combineren met een winnaars mindset. Je moet precies weten wat je doel is en wat ervoor nodig is om hier te komen. Stel je wil 10k omzet per maand draaien en jouw product heeft een waarde van €500. Dan weet jij dat jij 20 klanten moet verwelkomen. En hoeveel leads denk je daarvoor nodig te hebben? Door middel van jouw eigen vijver (die elke dag weer blijft groeien) en dus je database die steeds groter wordt ga je als bedrijf groeien. Daarnaast geeft deze strategie je een duidelijk doel om mee te werken en krijg je meer continuïteit en zekerheid in je bedrijf. En die zekerheid… dat is toch waar we allemaal naar verlangen?
Dat deze strategie ook voor jou gaat werken, absoluut. Het is de toekomst en een MUST om dit te implementeren. En oh ja, voordat we het vergeten. Je brengt dus op deze manier nieuwe (koude) klanten in je business. Ook zij kennen mensen die ze vast wel via-via willen doorzetten naar je 😉!
Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen om je salesmachine voor jou te laten werken? Kijk dan eens naar deze pagina.