Page content

Invloed – Robert Cialdini

Boekreview: Invloed – Robert Cialdini

Meester-psycholoog Robert Cialdini heeft de medemens, die in marketing/sales is geïnteresseerd een kapstok gegeven met 6 principes die toepasbaar zijn om iemand te overtuigen.

“Dit boek is definitief een must-read! Het is de cruciale basis dat je moet weten.”

Ook al ken je de principes, als je het nog niet hebt gelezen, dan raad ik je nog steeds aan het boek aan te lezen. Invloed is een geweldig boek.

In deze boekreview leg ik in het kort de 6 principes uit, staat een tof filmpje over de 6 principes en vind je onderaan een link om het boek aan te schaffen.

Waarom moeten we overtuigen?

In het leven draait alles om één ding; het maken van keuzes. Alles dat we doen is een gevolg van de keuzes die wij als persoon hebben gemaakt. Geweldig dat we onze eigen keuze kunnen maken, maar niet altijd…

Keuzestress leidt veelal tot onzekerheid en frustratie, deze ergernis leidt veelal tot het niet maken van een keuze.

De 6 principes toegelicht

Stuk voor stuk werken de principes, elk voor een ander doel. Elk principe heeft maar één doel; keuzestress vermijden.

Wederkerigheid

Als jij iets voor een persoon doet, is deze persoon eerder geneigd iets terug te doen voor jou. Dit komt doordat wij mensen zijn opgegroeid met de gedachte dat wij altijd iedereen hetzelfde moeten behandelen. Dus als iemand wat voor jou doet, ben jij eerder geneigd om ervoor te zorgen dat jij iets terugdoet.

Vooral als je jouw klanten iets kunt geven dat betekenis heeft, onverwachts of gepersonaliseerd (persoonlijk) is, zorg je ervoor dat de kans het grootst is dat je iets terugkrijgt. Zorg er dus voor dat jij je klant kent.

Schaarste

Door het aanbod van een goed te verminderen, zorg je ervoor dat er niet voor iedereen is. Hierdoor gaat de klant het product meer waarde toekennen, omdat er meer moeite gedaan moet worden om aan het product te komen. Het gebruik van schaarste helpt jou als verkoper om de klant sneller een besluit te laten nemen. Hierdoor verklein je de kans dat de klant met een bezwaar komt om af te zien van de koop.

Sociale bewijskracht

Sociale bewijskracht laat aan de persoon zien dat andere zijn voorgegaan. Hierdoor is deze persoon niet meer de 1ste. Sociale bewijskracht komt overal voor, kijk om je heen. Mensen zijn echte kuddedieren en volgen het gedrag van een ander! Het zorgt voor de volgende aspecten:

  • Vertrouwen en sympathie
  • Illustratie van deelname van anderen
  • Verminderde angst en onzekerheid

Sympathie (liking)

Veelal hebben wij onze mening al klaar over bepaalde subgroepen. Mensen die op elkaar lijken hebben een sterke neiging om elkaar aardig te vinden. Dit principe speelt daar op in, hoe meer overeenkomsten des te meer sympathie er ontstaat.

Consistentie

Wie A zegt, zegt B. Het gevoel dat wij consistent aan iets willen zijn is altijd aanwezig. Als we ergens een mening over hebben verandert dit niet snel. Als we kiezen om een bepaald pad in te slaan ligt het in de aard van de mens om dit pad te blijven volgen.

Autoriteit

Puur ingespeeld op aangeleerd gedrag. Vroeger kregen we het al te horen. Ben je ziek, ga naar de dokter toe. De dokter hebben wij allemaal bestempelt als een autoriteit om iemand beter te maken. Deze vorm van conditionering is bijzonder sterk, blijkt uit verschillende onderzoeken. Zo luidt de conclusie van een onderzoek dat het dragen van een witte doktersjas, gedragen door een random persoon, er al voor zorgde dat advies wat de nep dokter gaf als betrouwbaar werd beoordeeld.

De 6 principes in een filmpje

 

Boek bestellen?

Nogmaals, heb je dit boek nog niet gelezen, bestel hem dan. Het is echt een van de beste boeken om veel te leren over marketing.

Klik op het boek om hem te bestellen.

Afbeeldingsresultaat voor invloed boek

 

 

Comment Section

0 reacties op “Invloed – Robert Cialdini

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: