Welke salesstrategie werkt het best voor e-commerce?
21 mei 2019 

Welke salesstrategie werkt het best voor e-commerce?

Je hebt een mooie webshop, goede producten en een grote afzetmarkt. Toch is het lastig om bezoekers naar je webshop te trekken. En als ze er dan zijn, is de conversie mega laag. Als (startende) webshop ondernemer herken je dit vast wel. Dit zijn dan ook vaak de meest gestelde vragen die we bij de SalesPasssie krijgen.

  • Hoe zorg ik dat ik meer bezoekers krijg in mijn webshop?
  • Hoe zorg ik ervoor dat er meer mensen bij mij kopen?

E-commerce kan big business zijn. Daarom zie je de laatste tijd dat aantal webshops als paddenstoelen uit de grond schieten. Laat staan de vele coaches die hun diensten aanbieden om (startende) ondernemers te helpen om hun webshop op te zetten en er goed geld mee te verdienen.

Laten we even naar de cijfers kijken waarom e-commerce booming is.

SalesPassie - Welke salesstrategie werkt het best voor e-commerce?

Cijfers webshops 2018

Volgens de cijfers van Thuiswinkel Markt Monitor hebben Nederlandse consumenten 23,7 miljard euro besteed aan online aankopen in 2018. (Bron: Emerce) Zoals de trend zich al jaren voortzet, zal het in 2019 wederom stijgen. Niet alleen stijgt de totale waarde van de uitgaven, ook het aantal online aankopen stijgt. Ruim 96% van de Nederlandse consumenten van 15 jaar of ouder heeft vorig jaar een online aankoop gedaan. Logisch dus om hierop in te haken.

Maar zoals je weet, ben je niet de enige met dit geweldige idee. Volgens cijfers van het CBS zijn er in 2018 9.975 webwinkels opgericht en zijn er 6.365 gestopt. Ik neem aan dat we het erover eens zijn dat dit schrikbarend veel is. De enige die hier echt van profiteert is de KVK.

Want laten we eerlijk zijn:

  • Hoeveel van die 6.500 ‘ondernemers’ heeft het echt geprobeerd?
  • Hoeveel van die ondernemers heeft het na een paar pogingen opgegeven omdat het even tegenzat?

Ik vraag me echt af of die mensen 100% comitted waren of dat ze mee gingen in de hype.

Dan hebben we het nu alleen maar gehad over de starters en stoppers. Hoeveel van die andere 3,5 duizend zijn echt succesvol? Ik kan je niet de exacte cijfers laten zien, want die zijn er niet. Maar na vele e-commerce ondernemers te hebben gesproken, kan ik je vertellen dat de meeste van factuur naar factuur leven. Het aantal succesvolle ondernemers is echt maar heel klein. Zonde, gemiste kans!

Dan moeten deze ondernemers toch iets goed doen, toch? Laten we niet vergeten dat we net hebben gelezen dat e-commerce een grote kans is want er is genoeg business. Immers, de cijfers liegen niet!

Wat maakt deze ondernemers dan succesvol? Wat doen zij goed? Hierbij een aantal tips waar je als e-commerce ondernemer echt mee aan de slag moet.

Ga nou niet alles aan iedereen verkopen. Niet alleen maak je de keuze voor de bezoeker er niet gemakkelijker op, het wordt voor jezelf ook een stuk lastiger om een goede salesstrategie te voeren. Laat staan hoe je je webshop inricht en de juiste user flow creëert. Beperk je bijvoorbeeld tot een bepaalde productgroep en weet wie je klanten zijn. Ga je je wel focussen op meerdere productgroepen, zorg dan dat je webshop hier goed voor is ingericht.

Je hebt de term virtueel vastgoed wellicht al in een eerdere blog, video of mailing voorbij zien komen. Wat wij hiermee bedoelen is dat je veel, maar vooral goede, content moet creëren. Je wil veel zichtbaar zijn, maar ook waarde leveren. Wat is nu de kracht van het creëren van veel content? Het wordt steeds meer waard, net als stenen vastgoed over de jaren heen ook meer waard wordt, geldt dat ook voor content. Wat je nu creëert is over X jaar nog steeds zichtbaar. Reken even mee. Stel je schrijft een goede blog over een bepaald product. Stel 10 mensen lezen deze blog per dag. Dat zijn er 365 per jaar. Over een periode van 3 jaar heb je dus meer dan 1.000 bezoekers hiermee naar je website getrokken.

Leuk die bezoekers, maar die kopen nog steeds geen product toch? Nee, niet altijd. Gemiddeld heb je waarschijnlijk een conversie van 2-5% op je verkooppagina. Dus als er 100 bezoekers naar je pagina komen, heb je 2 sales. Als er 1.000 bezoekers naar je pagina komt, heb je…. inderdaad, 20 sales!

Een goede SEO strategie is belangrijk, maar voordat bezoekers jouw website gaan vinden op de eerste pagina, heb je wel een extreem goede contentstrategie nodig. En zoals je al hebt kunnen lezen zijn er nogal wat concurrenten.

Om snel bezoekers naar je website te krijgen, moet je dus goede ads kunnen maken. En waar zit jouw doelgroep? Op Facebook en Instagram natuurlijk. Welk kanaal dominanter is hangt van je doelgroep af, maar dat je deze doelgroep moet targeten via ads is een ding wat zeker is.

Nu je weet dat het enorm waardevol is om te werken aan je virtuele vastgoed, zul je ook begrijpen dat je moet werken aan het opbouwen van een leadbestand. Ten eerste omdat je een relatie kan opbouwen met je leads en zij sneller bij je zullen kopen dan bezoekers op je website. Ten tweede omdat je daarmee herhaalaankopen stimuleert en dus zo de waarde per klant enorm kan verhogen.

Leads verzamel je door het creëren van ijzersterke ads. Je geeft iets weg aan ze in ruil voor een mailadres. Denk aan een kortingsvoucher, een gratis (bij)product bij aankoop van een ander product, of noem maar op. Vervolgens zorg je dat je je leads van koud, lauw naar warm maakt met een goede funnel. Bied jouw leads vooral waarde in een funnel en bestook ze niet enkel met aanbiedingen. Denk dus goed na bij het schrijven van je content over welk probleem je oplost voor je klanten.

Als je erin bent geslaagd om een mailinglijst op te bouwen, die uiteraard dagelijks blijft groeien door je organisch en geadverteerde effort, moet je gaan leren hoe je deze leads gaat omzetten in klanten. Maar ook om al betalende klanten te upsellen. Funnellen is niet meer dan geautomatiseerd en doelgericht te mailen. Je schrijft als het ware een reeks van mails al voor iemand uit. En deze kun je helemaal op de behoefte van je lead afstemmen. Zo zijn er webshops die hun leads meer dan een jaar gepersonaliseerde mails kunnen sturen, zonder dat de mails elke keer opnieuw moeten worden getypt. Door deze skill goed toe te passen ga je op automatische piloot meer sales maken.

Kies voor vrijheid

Waarom heb jij ook alweer gekozen om e-commerce te gaan doen? Juist, omdat je vrijheid wil en omdat je geld wil verdienen, zelfs als je ligt te slapen. Werken waar je wil en wanneer je wil. Het mooie aan bovenstaande is dat dit allemaal geautomatiseerd gaat. Eenmaal gecreëerd, zal dit op de automatische piloot voor je werken. Je bent dus altijd in contact met jouw potentiële klanten. En wat is er nu mooier dan op elk willekeurig moment van de dag je app te openen om te zien hoeveel er is binnengekomen.

Wil jij dit ook voor jouw business implementeren?
Geloof jij dat jij met deze tactieken meer bezoekers, leads en uiteindelijk klanten gaat krijgen, maar heb jij niet de kennis van hoe je dit moet creëren? Wij kunnen je hierbij helpen. Wij hebben namelijk in slechts 3 maanden een constante leadstroom gecreëerd waar we dagelijks sales uithalen en al heel veel winst mee hebben behaald.

Kijk op deze pagina hoe we jou hierbij kunnen helpen.

Reactie plaatsen