Wat is de kracht van storytelling?

Hoe overtuig je mensen? Volgens hen die het zeggen, is dit het begin ervan: op een dag (ergens in de jaren 50) loopt de beroemde copywriter David Ogilvy door de straten van Manhattan naar zijn werk. Onderweg passeert de succesvolle zakenman een dakloze met een kartonnen bord waarop staat ‘Ik ben blind. Help me alstublieft’. Naast de man staat een leeg bekertje. Ogilvy stopt, grijpt naar zijn tas en haalt er een stift uit. Hij draait het bord om en schrijft: ‘Het is lente en ik ben blind’. Wanneer de reclameman later die dag terugkomt, stroomt het bekertje van de dakloze over van het kleingeld.Wat is storytelling? De kracht om beeldspraak te gebruiken om daarmee in te spelen op de verbeeldingskracht van de persoon. Door in te spelen op de verbeeldingskracht, speel je in op emotie, niet op behoeften.En dat is ideaal, aangezien de besluitvorming voornamelijk op basis van emotionele redenen wordt door de mens wordt gevormd. Om die reden dan ook is storytelling is een erg krachtige communicatietechniek, waardoor het ook niet meer is weg te denken in de marketing van bedrijven.Wordt storytelling al gebruikt in de sales? Jazeker, de kracht van storytelling wordt ook al enkele jaren gebruikt in sales, echter zijn er nog vele slagen te winnen op dit gebied. De kunst om een goed verhaal te vertellen is namelijk niet zo eenvoudig als het lijkt.
 “Facts tell, stories sell”
Het geven van logische redenen is in deze tijd niet meer voldoende. Het vertellen van een verhaal creëert emotie, hoe persoonlijker het verhaal met de prospect is, hoe beter. Door in te spelen op de emotionele weg, zorg je ervoor dat de prospect ook een gevoel krijgt bij jou, het product en het bedrijf die jij vertegenwoordigd.Wat is de basis voor een goed verhaal?
  1. Is kloppend: consequent en authentiek Vertel geen leugens, houd het echt en bij jezelf.
  2. Beloof iets Heb een pakkende opening, dit zorgt ervoor dat mensen smachten naar het einde.
  3. Wek vertrouwen Om in het verhaal vertrouwen op te wekken, moet je het persoonlijk met de persoon zelf kunnen maken. Hierdoor gaat de persoon zichzelf emotioneel herkennen.
  4. Doe geen beroep op verstand, maar op de zintuigen Voornamelijk baseer je het verhaal op emotie, je wilt inspelen op gevoel.
  5. Komt overeen met ons wereldbeeld Het idee hoe we over iets denken moet consistent zijn met het verhaal dat wordt vertelt.
To Do Om storytelling in jouw verkoop toe te passen is het noodzaak om verhalen te maken die voor jou staan en dit te oefenen. Nu we weten hoe we goed kunnen overtuigen rest ons nog maar één ding; het wordt weer eens tijd om je kleintje/neefje/nichtje maar weer eens naar bed te brengen.Want als je dat blijft doen, dan kun je aan het eind van de rit net zulke goede verhalen vertellen als Don Ready.
Reactie plaatsen