De zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey

Boekreview: De 7 eigenschappen voor meer succes en geluk Ken je dat? Dat gevoel dat het lijkt of alles, maar dan ook alles even tegenzit? Op werkgebied worden er weinig successen behaald. Als manager of salespersoon vreet dit aan je. Je wordt beetje bij beetje chagrijniger, er wordt steeds minder werk verzet en privé word je hier ook niet vrolijker van.  Wellicht ben je allang tot de conclusie gekomen dat er iets moet veranderen, maar waar moet je beginnen? Nou... Dan is het tijd om het boek effectief leiderschap van Stephen Covey maar eens te lezen. Volgens Covey heeft alles namelijk te maken met leiderschap. Als persoon moet jij jouw leven leiden door leiderschap te tonen. Uit zijn onderzoek heeft hij 7 eigenschappen gedefinieerd om dit veranderproces succesvol te laten verlopen en je terug in de flow te krijgen. En ik moet zeggen... zijn boek komt binnen. Het boek beschrijft zeer helder en duidelijk wat je als mens nodig hebt en moet doen om continu scherp te blijven. Dankzij dit boek creëer je dan ook routines die je verder helpen. De 7 eigenschappen op een rijtje
  1. Wees proactief Neem je verantwoordelijk om zaken voor elkaar te krijgen. Ga aan de slag om je uitgestelde werk aan te pakken. Niet aanstellen maar doen. Geef in plaats van anderen, eens jezelf de schuld en kijk welke mogelijkheden er in jouw macht liggen hoe jij jouw werk kunt verzetten.
  2. Begin met het eindresultaat in gedachten Bedenk voor jezelf wat jij nu echt belangrijk vindt om te behalen. Waar wil jij naartoe groeien? Hoe zie je het voor je? Door prioriteiten te stellen en jouw belangrijkste doel helder te maken, heb je één van de moeilijkste taken al volbracht. Als jij weet waar je naartoe wil groeien, hoef je alleen nog maar uit te vogelen wat je hiervoor moet doen. Het actieplan maken.
  3. Belangrijke zaken eerst Gebruik je jouw agenda consequent? Jouw tijd is het meest waardevolle aspect dat jij bezit. Bekijk voor jezelf eens waar jij jouw tijd aan besteed. Kijk goed dat jouw agenda niet bepaalt wat de prioriteiten zijn, maar laat jouw prioriteiten jouw agenda bepalen. Als je dit indeelt krijg je een matrix hoe jij jouw tijd moet managen.
  • Urgent/Belangrijk Dit zijn zaken die je niet kan plannen, ze moeten per direct opgelost worden, het bezorgt gigantisch veel kopzorgen en je moet er niet teveel tijd aan besteden.
  • Niet urgent/belangrijk Dit zijn de zaken waar je prioriteiten moeten liggen. Belangrijke zaken die niet urgent zijn. Het bepalen van jouw prioriteiten doe je door het af te stemmen naar wat jouw eindresultaat in gedachten is (visie).
  • Urgent/Niet belangrijk Dit zijn zaken die het resultaat van jouw eindresultaat niet positief beïnvloeden, maar jouw werkzaamheden wel onderbreken. Wees kritisch voor jezelf of het wel of niet urgent is. Al het niet urgent is, verstoort dit jouw werkzaamheden waardoor je minder zaken voor elkaar krijgt. Delegeer deze zaken zodat je meer werk gedaan krijgt.
  • Niet urgent/Niet belangrijk Dit moet je gewoon vermijden. Het enige wat dit doet is jouw waardevolle tijd verspillen aan de meest onnuttige zaken zoals 3 keer per uur Facebook checken. Vermijd zoveel mogelijk van dit kwadrant zodat je meer tijd over gaat houden voor belangrijke zaken4. Denk win-win Denk niet in termen van concurrentie, maar bekijk hoe jullie samen tot een beter geheel kunnen komen. Weest niet bang om anderen hetzelfde te gunnen als jij. Alleen samen kan je grote successen behalen.5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden Als jij samen goed werk wilt verzetten, dan moet je het luisteren en vragen stellen tot in perfectie kunnen toepassen. Alleen maar door te oefenen ga je deze techniek beheersen.6. Streef naar synergie Staar je niet blind op je eigen belangen, maar kijk ook naar de belangen van de tegenpartij. Als jij deze verschillen kan respecteren en waarderen, kan je vele malen makkelijker naar een oplossing toe werken die synergie oplevert. 7. Blijf scherp Blijf jezelf en blijf jezelf continu ontwikkelen en verbeteren op de volgende 4 dimensies. Dit zorgt ervoor dat jij effectiever gaat werken, dus meer uit jouw tijd gaat halen.
  • Lichamelijk: Zorg voor voldoende beweging en gezond eten. Dit zorgt voor stressvermindering
  • Mentaal: Denk aan lezen, visualiseren, plannen, schrijven. Maak doelen waar je naartoe wilt. Heb een plan om voor te werken.
  • Emotioneel: Om jouw doelen te halen heb je andere mensen nodig. Zorg ervoor dat je synergetisch en empathisch bent ingesteld. Meer vertrouwen van andere mensen zorgt immers ook voor innerlijke zekerheid.
  • Spiritueel: Je spirituele eigenschap is je center, de commitment die je met jezelf sluit om doelen te halen. Deze toewijding krijg je alleen maar als je geïnspireerd wordt. Bedenk voor jezelf waar jij door geïnspireerd wordt, besteed hier meer tijd aan. Dan wordt de commitment aan jezelf om te knallen voor je doelen makkelijker.
  Boek bestellen?  Klik op het boek om hem te bestellen. Afbeeldingsresultaat voor 7 eigenschappen van effectief leiderschap
Reactie plaatsen