Page content

Wat is het AIDA(S) – model

Wat is het AIDA(S) – model

Een van de oudste communicatiemodellen

Het AIDA(S)-model is een marketingmodel bestaande uit vijf onderdelen die gebruikt kan worden om de doelgroep tot actie aan te zetten. Het model gaat over het beslissingsproces van de consument voordat hij of zij een product of dienst afneemt.

“Om succesvol te worden in sales heb jij een werkend systeem nodig. En dat begint bij het hebben van een chronologische pitch”

Het AIDA(S) – model helpt jou als verkoper om een chronologische volgorde in jouw verkooppitch/communicatieboodschap te houden, zodat jij het principe vraag en aanbod goed bij elkaar kan brengen en de klant eerst enthousiast wordt voordat jij een aanbod doet.

AIDA(S)

A = Attention
Het opwekken van de aandacht is de eerste stap. Door een opvallende eerste zin, uiting, video moet je ervoor zorgen dat de klant getriggerd wordt om zijn aandacht te focussen op jou.

I = Interest
Het opwekken van interesse gebeurt alleen maar als jij jouw klant nieuwsgierig kan maken. Door te vertellen dat jij een ‘kans’ met iemand wilt delen, te vragen welke mankementen jouw product/dienst op kan lossen creëer je al een dusdanige interesse dat de klant meer wilt weten.

D= Desire
De interesse moet omgezet worden naar verlangen of voorkeur voor een product. Dit doe je voornamelijk door de Unique Selling Points (USP) te benoemen en in te spelen op het nut van het product. Door het nut naar voren te halen, gaat de klant zelf het beeld voor zichzelf schetsen welke voordelen ondervonden zullen worden bij aankoop.

A= Action
Nadat de klant klaar is om het product te kopen, is het jouw taak als verkoper om de order binnen te halen. Dit zal gaan met een aantal bezwaren, echter is het belangrijk bij het onderhandelen dat de klant voorafgaand het volgende tegen jou heeft gezegd.

  • Ik zie de mankementen/heb deze problemen/ ben hiernaar opzoek
  • Heeft het nut van jouw product/dienst benoemd en geeft aan dat er voordelen zijn voor het aanschaffen van het goed.

S= Satisfaction
Nadat de klant de koop heeft gedaan, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de tevredenheid en kwaliteit goed is.  Zorg ervoor dat de afspraken duidelijk zijn voor de persoon en weet waar hij of zij aan toe is. Dit wekt vertrouwen en dat zorgt ervoor dat je klachten vermindert.

    Comment Section

    0 reacties op “Wat is het AIDA(S) – model

    Plaats een reactie


    *


    Klik gerust eens door onze categorieën heen: