De bait en switch-techniek is een verkooptechniek die erop gericht is om klanten met een aanbieding naar de winkel te lokken, om ze vervolgens een ander product met een hogere marge te verkopen. Klanten die informeren naar de aanbieding, worden gewezen op de voordelen van eenzelfde product ten opzichte van de aanbieding, zodat ze worden verleid om dit duurdere product te kopen.
Waarom werkt het?
Dit principe werkt omdat klanten voor het gevoel al geld hebben uitgegeven en er dus al mentaal bezit hebben genomen van het goedkopere alternatief.
Daarnaast heeft psychologisch onderzoek aangetoond dat het verschil €0-€100 vele malen groter voelt dan het verschil €400-500, dit komt omdat het bij het grotere bedrag om grotere getallen gaat terwijl het verschil beide €100 is.
Voorbeeld bait and switch
Verkoper: Dus u komt voor de Samsung wasmachine van €599 met de volgende specificaties?
Klant: Ja
Verkoper: Ik ga achter kijken of ik de wasmachine nog op voorraad heb.
Verkoper: Helaas het product is uitverkocht, echter heb ik nog een andere Samsung wasmachine ter waarde van €699. Deze wasmachine heeft betere specificaties plus nog een extra optie. Loop even mee om te bekijken, ziet er goed uit toch?
Klant: Ja, deze ziet er mooier en beter uit.
Extra tip
Bait and switch kan ook erg goed gebruikt worden buiten de winkel, het belangrijkste is dat de klant een lagere deal moet accepteren en dan ga jij als verkoper een betere deal naar voren brengen.