Wat is consistentie?

Consistentie is een beïnvloedingsstrategie waarbij er gebruikt wordt gemaakt van het feit dat mensen makkelijker de volgende stap nemen als ze eenmaal de eerste stap gezet hebben.Mensen nemen namelijk makkelijker de volgende stap als ze eenmaal de eerste stap hebben gezet. Dit komt omdat ze zich niet willen laten kennen. Denk hierbij aan retorische vragen.
“Wie A zegt, zegt ook B…”
Consistentie technieken zijn: – Low-balling – Foot in the door – Bait and switch Als jij een verkoper bent die voornamelijk op accessoires commissie krijgt, dan is deze tip erg waardevol voor jou. Het principe van low-balling houdt in dat jij met de klant een overeenkomst sluit en na de overeenkomst de prijs gaat laten stijgen door de accessoires toe te voegen. Verkoop het product kaal (lage prijs) en drijf de prijs op om het product compleet te maken. Voorbeeld Low-balling Verkoper: Dus u wilt deze laptop voor €799? Klant: Ja, deze is prima Verkoper: Top! Om de laptop goed te beschermen en goed te gebruiken wilt u vast ook een laptophoes, externe muis voor de gebruiksvriendelijk, office voor het gebruik en een antivirus voor de veiligheid erbij om uw laptop helemaal startklaar te maken, toch? Klant: Ja, dat zou prima zijn.  
Reactie plaatsen