De klantenpiramide is een manier om klanten te segmenteren. In deze piramide wordt de verhouding tussen klanten en omzet eenvoudig in kaart gebracht.
De 20–80regel wordt ook wel het pareto-effect genoemd. Dit houdt in dat 20% van de klanten, 80% van de omzet genereren binnen een bedrijf.Waar investeer je in?De klantpiramide staat voor de verdeling dat 20% van de klanten verantwoordelijk moet zijn voor 80% van de omzet. Echter wordt er in de praktijk te vaak gekeken hoe er meer nieuwe klanten gemaakt kunnen worden, terwijl het gemiddeld 7 keer duurder is om één nieuwe klant te werven dan een klant te behouden. Nieuwe klanten werven is natuurlijk van cruciaal belang, echter ligt de echte winst in het vergroten van de klantofferte van bestaande klanten. Om te weten welke klant wel de moeite is om uit te breiden en welke niet, moet je de volgende cijfers weten:
Hoeveel omzet bezorgt welke klant mij?
Hoeveel winst bezorgt welke klant mij?
Wat zijn de klantverantwoordelijke kosten per klant (ook tijd)?
Antwoorden op deze vragen zorgt voor een duidelijke inventarisatie met informatie over de bestaande klanten. Bereken hoe de procentuele verdeling is tussen opbrengst en kosten per klant. Na deze berekening weet je het getal welke klant netto het meest oplevert. De netto klanten die nog onderaan in de piramide staan zijn potentieel goede klanten waarin jij moet investeren om deze klanten te promoveren.