Wat is spiegelen?

Wat is spiegelen?

Het overnemen van verbale en non-verbale communicatie van een persoon is spiegelen. Deze techniek wordt veel toegepast in vanwege het effect dat dit veel vertrouwen, empathie en opwekt. Des te beter jij spiegelt, des te meer overeenkomsten de andere persoon gaat terugzien. Belangrijk is hierbij om het spiegelen onbewustte laten verlopen voor de persoon, niemand vindt het leuk om bewust beïnvloedt te worden.
“Mensen vinden mensen leuk op wie ze lijken”
In veel gevallen merk je dat je tijdens gesprekken onbewust aan het spiegelen bent of gespiegeld wordt. Het is dan ook een natuurlijke reactie van ons als mens. Echter is de bewustwording van je spiegelgedrag de sleutel om tot een betere connectie met je prospect of klant te komen.Zo heeft een onderzoek eens aangetoond dat een serveerster, die letterlijk de order van de gast herhaalt, twee keer meer fooi krijgt. Dit omdat ze leuker overkomt dan een serveerster die dit niet doet. Zo zie je maar wat de kracht van herhaling al wel niet betekent voor vertrouwen en liking.De vraag is dan natuurlijk; Hoe en wat kan je allemaal spiegelen!?Wat kan je allemaal spiegelen? Verbaal en non-verbale communicatie. Denk hierbij aan woorden, intonatie en lichaamstaal. Een aantal voorbeelden hierin:
  • Accent
  • Stopwoord
  • Spreektempo
  • Gebaren
  • Gezichtsuitdrukking
  • Houding

Soort vormen van spiegelen

  • Nabootsen -> Het letterlijk overnemen van het gedrag van de klant. Als de klant van houding verandert, neem jij dezelfde houding aan. Let erop om dit subtiel te doen.
  • Direct spiegelen -> Het spiegelbeeldig overnemen van de houding van de klant. Als de klant met zijn rechterhand zijn rechterwang aanraakt, is de direct spiegel techniek om dit gedrag na te doen in spiegelbeeld. Jij gaat dit gedrag dus nadoen door met je linkerhand je linkerwang aan te raken.
  • Overlangs spiegelen -> Het nadoen van het bewegingspatroon. Deze manier van spiegelen is minder opvallend omdat je de houding niet exact nadoet.Twee voorbeelden zijn dat als de klant lacht, jij gaat glimlachen of dat als de klant zijn wang aanraakt jij je nek aanraakt.
  • Uitgesteld spiegelen-> Het spiegelen van het gedrag of houding van de klant, maar dan een tijdje later. Dit werkt voornamelijk goed met het nabootsten van stopwoordjes of gezichtsuitdrukkingen van de klant. Als de klant het stopwoord ‘leuk’ gebruikt kan jij jouw taalgebruik aanpassen door ook het woordje ‘leuk’ regelmatig te laten vallen in jouw woordgebruik.

Eén van de 27 tips

Spiegelen is één van de 27 gouden verkooptips. Deze techniek moet je beheersen wil je succesvol worden in sales. Benieuwd naar de overige 26 tips? Download dan ons gratis e-book ‘De 27 gouden verkooptips voor direct resultaat’
Reactie plaatsen