Wat is follow-up?

Een follow-up staat voor het opvolgen van je salesgesprekken. Om meteen hierop in te haken. Volg jij jouw salesgesprekken eigenlijk op? Bijna de helft van de verkopers en ondernemers doet dit namelijk niet. Zonde! Vooral om te bedenken dat je hierdoor juist zo’n 80% van je sales maakt. Knoop daarom dan ook het volgende gezegde goed in je oren.
“Het geld zit in de follow-up!”
Ken je dit? Heb je het volgende wel eens meegemaakt? Je hebt een goed gesprek met je prospect, alles wordt besproken. Maar er komt geen deal. Dit is het moment dat bijna de helft van de verkopers nu stopt. Dit is zonde en je laat namelijk letterlijk veel geld op de tafel liggen… 80% van de sales wordt binnengehaald tussen het 5e en 12e contactmoment. Terwijl slechts 10% van alle verkopers het doorzettingsvermogen heeft om tot 3 contactmomenten te komen. Hardlopers zijn doodlopers Wellicht ben jij die koude acquisitie killer die meer deals op het eerste moment sluit dan wie dan ook. Echter blijf je zonder een contactstrategie een hardloper. En hardlopers zijn veelal doodlopers. Als doodloper ben je telkens weer nieuwe leads aan het zoeken. Wellicht kan je 20% closen, maar je moet moeite blijven doen om nieuwe leads te zoeken. Als je jouw leads meerdere malen contact doe je minder aan cold calling en ben je vele malen effectiever bezig om meer uit jouw leads te halen. Ik wil nu niet zeggen dat het slecht is als je een koude acquisitie killer bent. Dit is juist perfect. Het is alleen sterk aan te raden om een follow-up strategie te hanteren, hierdoor ga je meer resultaat halen uit het werk dat je levert. Waarom zijn er meerdere contactmomenten nodig? Verkoop draait om vertrouwen. Stel jezelf eens de vraag. Ben jij er klaar voor om na het eerste gesprek zaken met iemand te doen? Waarschijnlijk niet. Om het vertrouwen van iemand te winnen is er tijd nodig. Je moet meer uit de kast halen. Om dit te realiseren is het van belang dat je meerdere contactmomenten gaat inbouwen. Durf te geven Het maakt dan ook niet uit of de opvolging via de telefoon, social media, mail of persoonlijk is, het belangrijkste is dat je waardevolle informatie blijft delen over jouw service die de prospect verder helpt hoe jij de prospect zijn probleem kan oplossen. Als jij gelooft dat er meer te halen valt door meerdere contactmomenten met jouw prospect aan te gaan, start er dan mee om een follow-up strategie te creëren. Weet je niet hoe? Dan ben je aan het juiste adres door ons te volgen en te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen.
Reactie plaatsen