Wederkerigheid
Als jij iets voor een persoon doet, is deze persoon eerder geneigd iets terug te doen voor jou. Dit komt doordat wij zijn opgegroeid met de gedachte dat wij altijd iedereen hetzelfde moeten behandelen. Dus als iemand iets voor jou doet, ben jij eerder geneigd om iets terug te doen.
Vooral als je jouw klanten iets kan geven wat betekenis heeft, onverwachts of gepersonaliseerd is, zorg je ervoor dat de kans het grootst is als je iets terugkrijgt, zorg er dus voor dat jij je klant kent.
Tips om wederkerigheid toe te passen in jouw verkoopGeef een cadeau/gratis goed
Het geven van een cadeau/relatiegeschenk, gratis product/informatie zorgt voor een positieve reactie bij de ontvanger. Hierdoor wordt de kans op een tegenprestatie verhoogd. Geef vooral aan bestaande klanten eens iets weg, bijvoorbeeld bij een bepaald aantal bestellingen.
Bewijs een dienst
Als het betreffende artikel niet aanwezig is voor de klant, kan jij als verkoper inspelen door te zoeken waar het artikel wel gekocht kan worden en de klant daar naartoe door te verwijzen. Hierdoor gaat de klant jou als bedrijf/persoon niet vergeten en is de klant vele malen meer geneigd om terug te komen bij een nieuwe aankoop, daarnaast heeft de klant dan het gevoel dat hij je iets schuldig is omdat je hem voorgaand met iets hebt geholpen.