Een accountplan is een document waarin diverse doelstellingen per klant zijn vastgelegd. Het is afgeleid van het totale, financiële verkoopplan. De doelstellingen in dit document dienen zo realiseerbaar, meetbaar en specifiek mogelijk te zijn. In dit document staan de precieze koopbehoeftes van de klant en helpt je beter inzicht te krijgen in de klant. Hierdoor zal de relatie met de klant beter worden, de gemiddelde onderwaarde op de klant stijgen, de klant zal langer blijven en u kunt de klant echt op maat verdienen.
Wat staat er in een accountplan:
Algemene gegevens van de organisatie
korte omschrijving, de grootte, contactpersonen, de cultuur, de branche en een korte product en dienstomschrijving
Doelen van de organisatie
zowel de financiële als overige én de missie/visie van de organisatie
De marktpositie/concurrentie van de organisatie
positie en ontstaan, eventuele concurrenten
SWOT analyse
de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van de organisatie
De doelstellingen van de accountmanager
op korte en lange termijn, de bezoekfrequentie, de klanttevredenheid, decision making units
Tijdspad gekoppeld aan de doelstellingen
Wat wil je wanneer hebben gerealiseerd?
Vorm/toepassing
Houd het kort, maak het meetbaar en evalueer het plan twee keer per jaar